03/27/2018

Nieuwe kleine servomotoren voor razendsnelle korte slagbewegingen

De nieuwe variant 'korteslagdynamiek' uit de cyber dynamic line van WITTENSTEIN cyber motor maakt verplaatsingssnelheden tot 900 mm/s mogelijk. Deze is beschikbaar voor alle vier bouwmaten kleine servomotoren met geïntegreerde spindel, die voor industrieel gebruik geschikt zijn. Samen met de servoregelaars uit de serie simco drive van WITTENSTEIN cyber motor kunnen complete kleineservoassen worden geconfigureerd die aan de hoogste eisen met betrekking tot de dynamiek van korteslagtoepassingen voldoen. Typische gebruiksvoorbeelden zijn het positioneren, aanvoeren, verbinden, buigen, grijpen of doseren in de omvorm- en handlingtechniek, in de halfgeleiderindustrie, in verpakkingsmachines en in de montageautomatisering.

In de volledig roestvrijstalen uitvoering met beschermingsgraad IP 65 worden voor alle volledig geïntegreerde lineaire actuatoren uit de cyber dynamic line ook toepassingen in de natte omgeving van installaties voor het vervaardigen, verpakken en vullen van levensmiddelen en dranken mogelijk.

Servoactuatoren overtuigen door proceskwaliteit en procesbetrouwbaarheid
De hele serie kleine servomotoren met geïntegreerde spindel is ontwikkeld voor hoogdynamische positioneerassen van machines en voor montagesituaties met weinig ruimte. De nieuwe variant is door de modificering van de kogelschroef speciaal voor het uitvoeren van snelle bewegingen over een afstand van maximaal 50 mm geoptimaliseerd. Met verplaatsingssnelheden van maximaal 900 mm/s is de cyber dynamic line 'korteslagdynamiek' zelfs in toepassingen met een zeer hoge dynamiek in staat om pneumatische cilinders te vervangen en hierdoor bewerkingsprocessen beter, veiliger en economisch efficiënter te laten verlopen. Zo maken de kleine servomotoren in tegenstelling tot het pneumatische systeem niet alleen een eenvoudige integratie in de overkoepelende besturing, maar ook een nauwkeurige regeling van positioneringsprocessen mogelijk – zonder dat de machine hoeft te worden omgebouwd als het formaat verandert. Nog een voordeel van de servotechniek is de lekkageveiligheid ervan en de aanmerkelijk hogere energie-efficiëntie tijdens het bedrijf – want perslucht is niet alleen duur om te produceren, maar gaat ook gepaard met verliezen. Tot slot werken de kleine servomotoren met geïntegreerde spindel vrijwel onderhoudsvrij en geluidsarm – nog twee voordelen ten opzichte van een pneumatisch systeem.

Kleine servomotoren die aanspreken omdat ze geschikt voor industrieel gebruik en compact zijn
Alle varianten kleine servomotoren met geïntegreerde spindel bieden in de bouwmaten met een buitendiameter van 17 mm, 22 mm, 32 mm of 40 mm oplossingen die in hoge mate voor montage geoptimaliseerd zijn. Hiertoe heeft WITTENSTEIN cyber motor de servomotor, de spindelaandrijving, de lineaire geleiding en het impulsgeversysteem als een gesloten, vergaand geïntegreerde en montageklare eenheid uitgevoerd. Hierdoor is tegelijkertijd de massatraagheid aanmerkelijk lager dan bijvoorbeeld bij servomotoren met aangebouwde spindel. Er werd ook extra aandacht besteed aan een consequent voor industrieel gebruik geschikt ontwerp. De complete aandrijving is ondergebracht in een robuuste roestvrijstalen behuizing met beschermingsgraad IP54 en kan in iedere willekeurige montagepositie worden gebruikt.

Aandrijvingssystemen met kleine servomotoren blinken uit qua connectiviteit en risicoloze inbedrijfstelling
De nieuwe kleine servomotoren met geïntegreerde spindel kunnen met simco drive-servoregelaars tot krachtige kleineservoassen worden geconfigureerd. Hierbij ontstaan oplossingen met uitgebreide opties voor de connectiviteit: de integratie in overkoepelende besturingen is naar keuze via CanOpen, EtherCAT, Profinet RT/IRT, EtherNet/IP en nu ook SERCOS mogelijk. Tegelijkertijd gaat de systeemoplossing uit één hand elke vorm van risico met betrekking tot interfaces uit de weg.

Beeldmateriaal:

• 01_WITTENSTEIN_cyber_dynamic_line_family
  • 02_WITTENSTEIN_cyber_dynamic_line_Schnittbild
    WITTENSTEIN cyber motor heeft de servomotor, de spindelaandrijving, de lineaire geleiding en het impulsgeversysteem als een gesloten, vergaand geïntegreerde en montageklare eenheid uitgevoerd.
  • 03_WITTENSTEIN_cybe_dynamic_line_BG32
  • 04_WITTENSTEIN_cyber_dynamic_line_inox