06-04-2016

WITTENSTEIN op de Hannover Messe 2016: "mechatronic drive technology – fast forward"

Innovaties in soft- en hardware onderstrepen de technologische voortrekkersrol op het gebied van de mechatronische aandrijftechniek

Met de wind in de rug door de winst van de HERMES AWARD in het afgelopen jaar begint WITTENSTEIN onder het motto "mechatronic drive technology – fast forward" aan de Hannover Messe 2016. Tot de hoogtepunten op de beursstand in hal 15, stand F08, behoort de geheel nieuw ontwikkelde configuratiesoftware cymex® 5. Deze combineert bedieningsgemak met maximale ontwerpveiligheid, waardoor de gebruiker bij het configureren van aandrijfassen tot wel 60% tijd kan besparen.

Eveneens tot de noviteiten behoort de eerste volledig uitbreidbare en modulaire aandrijfbouwdoos iTAS® voor Automatisch Geleide Voertuigen (AGV), waarvan de servoregelaar simco® drive geïntegreerde connectiviteit biedt met de webserver – d.w.z. Industrie 4.0-functionaliteit. Er wordt een integrale beschouwing gegeven ten aanzien van het thema elektromobiliteit: WITTENSTEIN presenteert zich hier als competente partner vanaf de onderzoeks- en ontwikkelingsfase, en de fase van prototypebouw tot aan de voorbereidingsfase van serieproductie en de productie van kleine series.

Wat houdt de innovatieshow van WITTENSTEIN zoal in? Bezoekers kunnen zich aan het volgende verwachten:

Een nieuwe serie van krachtige motoren tot 6,8 kW voor situaties waarin weinig montageruimte voor de aandrijflijn beschikbaar is, innovatieve kleine servomotoren uit de serie cyber dynamic line in bouwgroottes 32 en 40 met de miniatuur-Multiturnfunctie zonder batterij en reductiekast, een lineaire actuator met precisiepositionering zonder sensoren, het volledig uitbreidbare servoactuatorplatform premo met de nieuwste encodertechnologie zoals DRIVE-CLiQ, EnDat2.2 of als 1-kabeltechnologie met HIPERFACE DSL® en een verdere toepassing van het Galaxie®-aandrijvingssysteem – afgelopen jaar winnaar van de HERMES AWARD.

Dimensionering van aandrijflijnen met cymex ® 5: individueel, intelligent, internationaal
Met cymex® 5 presenteert WITTENSTEIN alpha GmbH op de Hannover Messe 2016 de nieuwe multifunctionele software voor de veilige, individuele, economische en energie-efficiënte dimensionering van aandrijflijnen. Het programma biedt een intuïtieve en persoonlijk in te richten gebruikersinterface, waarmee u gelijktijdig zoveel configuratiealternatieven als u wenst kan bewerken. Hiertoe kan cymex® 5 gebruikmaken van ongeveer 14 000 motorvarianten van meer dan 50 fabrikanten, meer dan 8 000 verschillende reductiekastvarianten van WITTENSTEIN alpha en meer dan 200 combinaties van lineaire systemen van WITTENSTEIN. Op intelligente wijze wordt maximale veiligheid gegarandeerd bij de op belastingen en bewegingen afgestemde configuratie, want de software geeft passende aanwijzingen, waarschuwingen en foutmeldingen af, bv. als afzonderlijke componenten te zwaar worden belast. Bovendien herkent cymex® 5 ook de mogelijkheden van downsizing, als bv. een motor-reductiekast-eenheid door een kleiner formaat kan worden vervangen zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Als een aandrijflijn te grote afmetingen heeft, geeft de software aanwijzingen om de configuratie overeenkomstig aan te passen. Ten slotte is cymex® 5 consequent voor de internationale markt ontwikkeld: het configuratieprogramma kan in totaal in 11 Europese en Aziatische talen worden gebruikt. In dezelfde talen staan ook de bijbehorende berekeningsdocumentatie en productdatasheets ter beschikking.

Aandrijfbouwdoos iTAS® voor FTS maakt Industrie 4.0 mobiel
Modulaire aandrijftechniek uit de bouwdoos als integratievriendelijk, optimaal afgestemd totaalsysteem uit één hand – dat is het concept van het servoaandrijvingssysteem iTAS® van WITTENSTEIN motion control. De "i" staat in de eerste plaats voor de interactieve bedieningsmogelijkheid: de webserver "on board" van de iTAS®-servoregelaar uit de serie simco® drive stelt u in staat om platformonafhankelijk via het internet met de aandrijfversterker te communiceren om bijvoorbeeld bedrijfsparameters of belangrijke rij- en statusinformatie van onbemande transportvoertuigen op te vragen. Deze Industrie 4.0-connectiviteit maakt het mogelijk om de beschikbaarheid van iTAS® en ook van FTS op efficiënte wijze te optimaliseren. Tegelijkertijd staat de "i" voor de realisatie van intelligente Plug&Play-aandrijfconcepten in zeer krappe ruimtes, want de motor-reductiekast-eenheden en ook de servoregelaars kunnen worden geconfigureerd tot iTAS®-aandrijfoplossingen op maat. Deze schaalbaarheid wordt geoptimaliseerd door individuele, applicatiespecifieke uitrustingsopties: de pakketten "compact", "advanced" of "performance" maken een efficiënte upgrade naar de gewenste prestatieomvang mogelijk. iTAS® – het integrale bouwdoossysteem voor gebruik in autonome voertuigen, mobiele platforms en elektrisch aangedreven transportwerktuigen.

Elektromobiliteit competent realiseren – met WITTENSTEIN
De elektrische maxi-scooter C evolution van BMW is maar een voorbeeld: WITTENSTEIN beschikt over de knowhow om compacte en betrouwbare aandrijvingssystemen met een zo hoog mogelijk rendement te ontwikkelen. De geïntegreerde aandrijfeenheden van tractiemotor, aandrijfelektronica en reductiekast behalen geheel emissievrij de hoogste acceleratiewaarden en maximale voertuigbereiken. Naast de elektrische rijaandrijving biedt de WITTENSTEIN-technologie voor geëlektrificeerde turboladers een aanzienlijke verbetering van het responsiegedrag van verbrandingsmotoren. Tegelijkertijd heeft WITTENSTEIN bewezen dat het elektromobiele aandrijvingssystemen ook voor kleine series op economisch efficiënte wijze kan fabriceren. Daarmee positioneert de bedrijfsgroep zich als competente realisatiepartner op het gebied van elektromobiliteit – van onderzoeksprojecten tot aan het optreden als leverancier van kleine series.