04-05-2016

WITTENSTEIN wint Innovatieprijs van de Duitse economie 2016

Met het Galaxie®-aandrijvingssysteem winnaar in de categorie 'Middelgrote bedrijven'

Wederom heeft WITTENSTEIN AG met het fundamenteel nieuwe Galaxie®-aandrijvingssysteem een gerenommeerde innovatieprijs gewonnen: Na de HERMES AWARD vorig jaar overtuigde het nieuwe transmissietype nu opnieuw bij een wedstrijd – deze keer bij de Innovatieprijs van de Duitse economie. Prof. dr.-ing. Dieter Spath, bestuursvoorzitter van WITTENSTEIN AG, en Thomas Bayer, 'uitvinder' van de Galaxie, namen de onderscheiding in de categorie 'Middelgrote bedrijven' in het kader van een feestelijk gala op 16 april in Darmstadt in ontvangst uit handen van prof. dr. Klaus von Klitzing, winnaar van de Nobelprijs voor de Natuurkunde.

De belangrijkste wetenschappelijke, technische, zakelijke en intelligente innovaties van de Duitse economie zijn voor de 35e keer onderscheiden. De wedstrijd staat onder het beschermheerschap van Sigmar Gabriel, de Duitse minister van Economische Zaken en Energie. Gastspreker van het gala was EU-commissaris Günther H. Oettinger.

Jan Hofer, hoofdnieuwslezer van de Tagesschau en presentator van de gala-avond, vroeg op het podium aan Thomas Bayer, hoofd Galaxie-aandrijvingssystemen van WITTENSTEIN AG, welke geestelijke weg is bewandeld voor zo'n radicale uitvinding. "Eerst moesten we alle inzichten en dogma's uit 500 jaar reductiekast- en tandwielgeschiedenis achter ons laten. Want al in de 15e eeuw heeft Leonardo da Vinci de tot de huidige dag geldende reductiekastconcepten beschreven en sindsdien is er in principe nauwelijks iets veranderd", aldus Bayer. De ingenieurs van WITTENSTEIN vroegen zich echter af of er niet toch iets beters zou zijn. Het Galaxie®-aandrijvingssysteem bewees dat ook op dit gebied nog revolutionaire innovaties mogelijk zijn. Bayers slotsom na acht jaar ontwikkelingstijd: "Soms moet je het wiel, of eigenlijk het tandwiel, gewoon opnieuw uitvinden!"

De nieuwe onderscheiding toont weer eens de uitstraling van het nieuwe transmissietype aan: met een aanmerkelijk hoger rendement betekent het Galaxie®-aandrijvingssysteem qua productiviteit een enorme sprong voorwaarts voor de efficiënte aandrijvingen van morgen. De hoogwaardige reductiekast met gedynamiseerde afzonderlijke tanden en zogenoemde hydrodynamische tandingrijping over het gehele oppervlak biedt een aanzienlijke verbetering qua stijfheid, draagvermogen, spelingsvrijheid en precisie.

Op de vraag hoe een familiebedrijf over dergelijke innovatieve medewerkers kon beschikken, antwoordde prof. dr.-ing. Dieter Spath: „Je moet langdurig investeren – niet alleen in machines, maar ook in kennis. Dan ontstaat de kans om niet alleen maar incrementele, maar ook radicale innovaties zoals de Galaxie® te ondersteunen." Aan de prijsuitreiking in Darmstadt namen behalve Spath en Bayer ook de beide leden van de raad van bestuur, dr. Anna-Katharina Wittenstein en dr. Dirk Haft, namens WITTENSTEIN AG deel.

WITTENSTEIN AG behoort daarmee naast Schott AG (categorie grote bedrijven), Trumpf GmbH und Co. KG (categorie Industrie 4.0) en Hydrogenious Technologies GmbH (categorie start-up) tot de vier winnaars van de Innovatieprijs van de Duitse economie 2016. Meer informatie: www.innovationspreis.com.

Beeldmateriaal:
1. Prof. dr.-ing. Dieter Spath, bestuursvoorzitter van WITTENSTEIN AG (2e v. li.), en Thomas Bayer, 'uitvinder' van de Galaxie (rechts), namen afgelopen zaterdagavond de Innovatieprijs van de Duitse economie voor het Galaxie®-aandrijvingssysteem in ontvangst uit handen van prof. dr. Klaus von Klitzing (2e v. re.), winnaar van de Nobelprijs voor de Natuurkunde. Hoofdnieuwslezer van de Tagesschau, Jan Hofer (links), presenteerde de feestelijke gala-avond in Darmstadt. (foto: Andreas Varnhorn)

2. Winnaar van de Innovatieprijs van de Duitse economie: het fundamenteel nieuwe Galaxie®-aandrijvingssysteem van WITTENSTEIN